1.0 KONSEP IKHLAS
1.1 Definisi
Ikhlas
Dalam
bahasa arab, perkataan ikhlas ini dikatakan sebagai kata masdar daripada kata akar
“khalasa” atau “khalisan” yang membawa maksud bersih dan murni. Kata akar ini
kemudiannya berubah menjadi kata masdar “ ikhlas”.
Merujuk kepada kitab suci al-Qur’an
al-Karim, apa yang dikatakan sebagai ikhlas itu ialah melaksanakan segala
amalan atau perbuatan dengn bermatlamatkan Allah s.w.t sebagai punca utama dan
menyerahkan diri sepenuhnya kepada-Nya. Sepertimana firman Allah yang termaktub
dalam al-Qur’an:
قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي
وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لله رَبِّ العَالَمِيَ ﴿۱٦٢﴾
لَا شَرِيكَ لَهُ، وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ
وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ ﴿١٦۳﴾
“ sesungguhnya
sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah tuhan yang
memelihara dan mentadbir sekalian alam. Tiada sekutu baginya dan denganyang
demikian sahaja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku). Adalah
orang islam tyang pertama ( yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi
perintah-Nya)”
(al-Qur’an, 6: 162-163)
Menurut Kamus Mu’jam al-Wasit, ikhlas di
definisikan sebagai kalimah tauhid. Perbahasan
ini selaras dengan satu pendapat yang menyatakan bahawa ikhlas dengan
pengertian sebegini merupakan buah yang sempurna bagi tauhid yang sempurna
kepada Allah. Hal ini dapat diperjelaskan lagi melalui firman Allah s.w.t dalam
kitab suci al-Qur’an:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ
وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنَ ﴿٥﴾
“Hanya Engkaulah yang kami sembah
dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan”.
(al-Qur’an, 1:5)
Kamus Dewan edisi keempat pula mendefinisikan ikhlas sebagai
perlaksanaan terhadap sesuatu dengan hati yang suci tanpa mengharapkan balasan,
tidak menipu dan tidak berpura-pura.
Menurut pendapat imam al-Ghazali dalam
kitab ihya ulumuddin, ikhlas dari sudut bahasanya adalah bermaksud perbuatan
yang bersih, tulus serta murni. Manakala dari segi istilahnya pula ialah segala
perbuatan yang dilaksanakan dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah
semata-mata tanpa menyekutukannya beserta dengan niat yang murni kerana-Nya.
Oleh yang demikian, orang yang bersifat
ikhlas adalah mereka yang melakukan sesuatu pekerjaan hanya kerana Allah tanpa
dicemari oleh sebarang sifat riya’ atau bangga diri. Sebagaimana
firman Allah s.w.t di dalam kitab suci al-Qur’an :
من بين فرث ودم لبنا خالصا ساءىغا
للشربين ﴿٦٦﴾
“daripada apa yang berada dalam
perutnya(berupa) susu yang bersih antara kotoran dan darah yang mudah ditelan
bagi orang-orang yang meminumnya.”
(al-Qur’an 16: 66)
Imam al-Ghazali turut menjelaskan bahawa
setiap perbuatan yang dilakukan akan dianggap murni apabila perbuatan tersebut
dilakukan kerana Allah semata-mata tanpa melibatkan sifat riya’. ( al-Ghazali: ihya’ ulumuddin, 2008:421)
1.2
Ikhlas Menurut
Pandangan Ulamak Lain
Ikhlas
merupakan salah satu pecahan daripada rangkaian sifat-sifat mahmudah yang terdapat dalam ilmu tasawwur islam. Dalam konteks ini,
para ulamak turut menyatakan pendapat mereka mengenai pengertian ikhlas. Antara
ulamak tersebut termasuklah Sayyid Sabiq. Beliau telah merumuskan sifat ikhlas
itu sebagai suatu amalan yang disengajakan oleh seorang manusia dari sudut
perkataan, amalan dan jihadnya semata-mata hanya kerana Allah s.w.t. dan ia
bukanlah kerana mengharapkan kepada harta kekayaan, pujian , kemasyhuran serta
pangkatnya. Amalan mereka ini akan terhindar daripada segala kekurangan dan
kehinaan.
Menurut al-Junaid pula, sifat ikhlas
itu adalah merupakan suatu pembersihan amalan daripada segala unsur dan perkara
yang boleh merosakkannya. Ikhlas menurut pendapat al-Fudhail pula ialah
meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia lain adalah riyak dan melakukan
sesuatu amalan kerana manusia lain pula disebut sebagai syirik, sedangkan
ikhlas itu adalah melakukan atau meninggalkan sesuatu perbuatan semata-mata
hanya kerana Allah s.w.t. ( Ibid: 422)
As-Suusy pula mengatakan bahawa
ikhlas ialah hilangnya sifat ikhlas itu
sendiri daripada pandangan. Maksudnya di
sini, orang yang merasakan perbuatan
yang telah dilakukannya sudah didasari
dengan sifat ikhlas masih memerlukan
nilai keikhlasan dalam diri mereka. Hal ini kerana wujudnya hakikat ikhlas
dalam sesuatu perbuatan hanya boleh diketahui oleh Allah s.w.t sahaja. (Ahmad
Faried, 2004: 5)
Berdasarkan pandangan ulamak di
atas, sifat ikhlas adalah merupakan suatu sifat yang cukup besar dan hebat
impaknya terhadap setiap amalan umat manusia tetapi hakikatnya hanya terserah
kepada kekuasaan Allah s.w.t. tanpa dapat diketahui dan diagak oleh makhluk
ciptaannya. Berdasarkan hakikat inilah lahirnya satu analogi yang mengatakan
bahawa ikhlas itu adalah seumpama semut hitam yang berada diatas batu
hitam yang terletak di dalam gua yang
gelap dimana hakikat keberadaannya tidak akan dapat dilihat dan diagak oleh
sesiapa melainkan Allah s.w.t.
1.3 Kedudukan Ikhlas Dalam Amalan Manusia.
Ikhlas
merupakan satu unsur yang cukup penting
dalam setiap amalan yang dilaksanakan oleh setiap muslim. Sebagaimana yang
diketahui, niat merupakan titik yang paling utama dalam setiap amalan. Maka
ikhlas ini pula adalah sebagai dasar kepada niat dan sebagai ukuran kepada
sesuatu perbuatan. Setiap perbuatan yang dilakukan itu akan dinilai bergantung kepada niat, tetapi sejauh mana
amalan itu diterima bergantung pula pada tahap keikhlasan seseorang muslim itu
sendiri. Hal ini jelas menunjukkan hubungan yang berlaku antara keduanya.
Sebagaimana sabda Nabi s.a.w:
إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنَّيَّاتِ
“Sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat”
(HR: Bukhari dan Muslim)
Hadis di atas dianggap sebagai hadis pokok
yang utama dalam menceritakan suatu keperluan utama dalam hati setiap muslim
iaitu niat hati yang ikhlas ketika melaksanakan sesuatu ibadah. Jika rosak
niatnya, maka rosaklah amalannya. ( Musthafa Muhammad Tahhan, 2001: 17)
Selain itu, ikhlas juga merupakan suatu
perkara yang paling sukar bagi nafsu.kesukaran ini bukan sahaja melanda
masyarakat muslim awam, bahkan turut melanda para alim ulamak. Tidak semua
daripada mereka yang boleh mengesan kesukarannya dan boleh mengatasinya
meskipun mereka ini datangnya dari golongan yang soleh. Hal ini kerana iman
kita sentiasa bertambah dan berkurang tanpa bermusim. Dengan berubahnya hati,
maka mudahlah untuk kita tersasar daripada landasan ikhlas. Sufyan al-Thauri
mengatakan bahawa tidak ada sesuatu yang lebih sukar melainkan untuk menetapkan
hati dan niat yang sentiasa berubah-ubah.
( Umar
Sulaiman al-Asyqar, 2001: 26)
Oleh yang demikian, berdasarkan penjelasan
di atas maka jelaslah bahawa sifat ikhlas itu berada pada kedudukan yang
tertinggi dalam setiap aspek kehidupan seorang muslim selepas niat. Justeru,
kita disarankan supaya berdoa selepas berniat untuk melaksanakan sesuatu bagi
menetapkan iman dan hati agar tidak berbolak balik. Sebagaimana doa yang sering
dibaca oleh Nabi s.a.w:
اللهُمَّ يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ
ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ وَطَاعَتِكَ.
“ wahai tuhan yang maha membolak-balikkan hati, tetapkanlah
hatiku di atas agama-Mu dan ketaatan kepada-Mu”
1.4 Pembahagian Sifat Ikhlas.
Bagi
memastikan pengertian ikhlas dapat dihayati dengan lebih jelas, sifat ikhlas
telah diasing dan dipecahkan mengikut tingkatannya sendiri. Umumnya, ikhlas
terbahagi kepada tiga tingkat utama iaitu:
i.
Ikhlas Awwam:
iaitu perlaksanaan sesuatu ibadah yang berlandaskan perasaan takut kepada
siksaan Allah dan mengharapkan balasan-Nya semata-mata.
ii.
Ikhlas Khawas:
iaitu melaksanakan ibadah kepada Allah atas dorongan harapan dan keinginan
untuk menjadi orang yang dekat dengan Allah. Kemudian dengan hubungan yang
dekat itulah yang membolehkan seseorang itu mendapat sesuatu ganjaran daripada
Allah s.w.t.
iii.
Ikhlas Khawas
al-Khawas: iaitu beribadah kepada Allah disebabkan kesedaran bahawa segala
nikmat yang diperoleh adalah daripada Allah s.w.t dan meyakini bahawa Allah adalah
tuhan yang sebenar.
Berdasarkan penjelasan di atas, orang
yang benar-benar ikhlas dan tulus adalah mereka yang berada pada tahap yang
ketiga. Hal ini kerana mereka ini adalah golongan yang melaksanakan sesuatu
amalan dengan bersungguh-sungguh tanpa
mengharapkan sebarang balasan daripada Allah s.w.t. dan ikhlas pada tahap ini
hanyalah terletak pada amalan mereka yang “arif
billah”. Ikhlas pada tingkat
pertama dan yang kedua masih tidak begitu sempurna kerana kedua-duanya masih
mengandungi unsur pengharapan kepada balasan Allah s.w.t.
Selain itu, sifat ikhlas ini juga turut
dikelaskan mengikut jenis dan istilah tertentu. Antaranya ialah:
i.
Ikhlas Mubtadi’:
seseorang itu melaksanakan amalan kerana Allah tetapi hatinya masih lagi
tersangkut pada keinginan dunia yang mana ibadah yang dilakukan adalah
bertujuan untuk menghilangkan kesulitan diri. Mereka ini beribadah kerana
menginginkan hasil daripada usaha mereka. Apabila keperluannya dirasakan
mencukupi maka tiada lagi istiqomah dalam beribadah.
ii.
Ikhlas A’bid:
seseorang itu beribadah kepada Allah dengan hati yang bersih daripada sifat
riya’ dan keinginan dunia. Ibadah yang dilakukan adalah semata-mata kerana
Allah di samping untuk mendapatkan kebahagian serta yakin bahawa ibadahnya
boleh menjauhkan diri daripada api neraka.
iii.
Ikhlas Muhib:
seseorang yang beribadah semata-mata kerana Allah tetapi bukan bermotifkan
keinginan kepada syurga atau ketakutan pada neraka tetapi ibadahnya adalah
kerana memenuhi perintah-Nya serta mengagungkan-Nya.
iv.
Ikhlas Arif:
seseorang yang beribadah tetapi merasakan bahawa yang beribadah itu bukanlah
dirinya. Bahkan seseorang itu merasakan seolah-olah dia menyaksikan dirinya
sedang digerakkan oleh Allah s.w.t. hal
ini kerana dia meyakini bahawa hanya Allah yang boleh menentukan segala daya
upaya yang ada untuk dia melaksanakan ketaatan atau kemaksiatan.
Sesuai dengan fungsinya sebagai unsur
yang terpenting dalam ibadah, sifat ikhlas ini tidak akan dapat dicapai oleh
manusia yang beriman melainkan seseorang itu menepati rukunnya. Secara umumnya,
ikhlas mempunyai dua rukun utama yang membolehkan seseorang itu menghayati
sifat ikhlas itu sendiri. Pertama ialah hatinya hanya bermatlamatkan Allah
ketika beramal dan kedua ialah melaksanakan ibadah mengikut aturan yang sesuai
dengan syariat islam.
1.5 Ciri-Ciri
Orang Yang Ikhlas.
Sifat
ikhlas yang ada pada diri seseorang muslim dapat dibuktikan melalui tabiat
dalam setiap pelaksanaan terhadap sesuatu perbuatannya. Antara ciri-ciri muslim
yang bersifat ikhlas ialah:
i.
Sentiasa
bersungguh-sungguh dalam setiap amalan yang dilaksanakan dan sentiasa istiqomah
tidak kira sama ada ketika bersendirian atau di khalayak ramai.
ii.
Sentiasa
berusaha menjauhi setiap perkara yang diharamkan oleh syariat tanpa mengira tempat
dan waktu keberadaannya. Tujuannya adalah bermatlamatkan redha Allah s.w.t
iii.
Berasa senang
apabila dapat melaksanakan sesuatu amalan atau ibadah tanpa pengetahuan orang
di sekeliling dn sentiasa bersedia membantu mereka jika memerlukan sebarang
bantuan.
iv.
Berasa takut dan sentiasa berusaha untuk mengelak
daripada populariti dan kemasyhuran dalam sitiap amalan yang telah dan akan
dilaksanakan.
v.
Sentiasa
merasakan bahawa diri sendiri sebagai orang yang berlebihan di sisi Allah dan
kurang sempurna dalam melaksanakan kewajipan.
vi.
Sentiasa berasa
takut dengan keburukan yang tidak terampun dan merasakan setiap kebaikan
yang dilakukan masih tidak mencukupi.
vii.
Tidak mudah
untuk menerima dan tenggelam dalam pujian yang diberikan kepadanya.
viii.
Sentiasa
bersabar dan berusaha untuk menahan peraaan marah.
ix.
Mendahulukan
pandangan Allah berbanding pandangan manusia sekeliling.
Berpandukan
ciri-ciri yang tersenarai di atas, maka jelaslah bahawa mereka yang bersifat
dengan sifat ikhlas ini adalah tergolong dalam kalangan mereka yang benar-benar
beriman dan menyerahkan dirinya kepada Allah s.w.t. (Yusof al-Qardawi,2004:
127)
2.0 HUBUNGAN SIFAT IKHLAS DENGAN ISLAM,IMAN DAN IHSAN.
Apabila
diteliti secara mendalam, maka kita akan mendapati bahawa tiga elemen utama
yang perlu ada dalam diri setiap muslim ini sangat berkait rapat dengan unsur
keikhlasan. Hal ini dapat dibuktikan sejak dari awal lafaz penyaksian kepada keislaman
lagi iatu:
أن لَا اِلَهَ اِلَّا الله
وَأَشْهَدُ أَنَّ محمد رَسُولَ الله أشهد
“ aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan
Allah dan aku bersaksi lagi bahawa Nabi
Muhammad itu adala pesuruh Allah”
Dapat
diperhatikan daripada lafaz penyaksian diatas bahawa ianya adalah suatu syarat
kepada keislaman kepada sesorang yang bergelar muslim. Lafaz ini juga
menunjukkan bahawa seseorang itu bersedia untuk
beriman dan mentauhidkan Allah s.w.t. Dengan menghayati kalimah ini
sahaja sebenarnya telah menghuraikan segala persoalan berkaitan sifat ikhlas,
islam , iman dan ihsan. Seseorang itu akan bergelar muslim apabila hatinya
malafazkan kalimah syahadah ini dengan penuh ikhlas tanpa sebarang pengaruh atau paksaan.
(Ab. Latif Muda, 1998: 58)
Dalam persoalan iman pula, kalimah
syahadah yang dilafazkan oleh seorang muslim mestilah hadir bersama suatu
pembenaran hati yang sebenar-benarnya seiring dengan keikhlasan dihatinya.
Tanpa keikhlasan, iman dihati mereka adalah sia-sia kerana ianya tidak bermatlamatkan
kepada Allah s.w.t. Hal ini demikian kerana apa yang dibingcangkan dalam
persoalan islam dan iman adalah mengenai
sesuatu yang lahir daripada hati seseorang tanpa sebarang paksaan. Maka
keikhlasanlah yang menjadi tonggak utama kepada kedua-duanya kerana sesuatu
yang bersifat akidah dan kepercayaan bukanlah tertegak atas landasan paksaan
tetapi dengan kerelaan hati individu itu sendiri. Sebagaimana firman Allah
s.w.t:
إِنَّ الدِّينَ
عِنْدَ اللهِ اﻹِسْلَامُ..
“ sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai)
di sisi Allah adalah islam”
(al-Qur’an,3:
19)
Manakala ihsan pula ialah suatu
perasaan yang wujud di dalam hati manusia yang merasakan bahawa Allah sedang melihat setiap perilakunya tidak kira walau dimanapun mereka
berada. Sebagaimana hadis Nabi s.w.t yang menyebutkan mengenainya:
أَنْ تَعْبُدَ
الله كأَنَّكَ تَرَاهُ فَاِنْ لَمْ تَرَاهُ فَاِنَّهُ يَرَاكَ
“ hendaklah engkau menyembah Allah seolah-olah engkau
melihat-Nya, jika engkau tidak dapat melihatnya maka percayalah bahawa Dia
melihatmu.”
(HR: Muslim)
Ihsan ini tidak
akan hadir dalam diri seseorang ketika beribadah atau melakukan sesuatu
perbuatan melainkan dengan wujudnya sifat ikhlas di dalam hati si pelakunya.
Orang yang berjaya mendapakan ihsan dalam setiap amal perbuatannya adalah
merupakan orang yang benar-benar hebat iman dan ikhlasnya.
Oleh yang demikian, islam itu diakui sebagai
tingkat pertama dalam melaksanakan sesuatu ibadah . Seterusnya diikuti pula
oleh iman dan ihsan. Namun, apa yang ingin ditekankan di sini adalah
ketiga-tiga elemen penting ini tidak
akan dapat bercampur dengan sebati melainkan dengan wujudnya sifat ikhlas biarpun
hanya sebesar zarah. Hal ini merupakan suatu bukti yang kukuh bahawa jika
islam, iman dan ihsan itu adalah tunjang utama kepada setiap amalan, maka
benihnya adalah ikhlas. Andainya benih itu rosak, maka pincanglah segalanya.
P/S: huraian di atas belum cukup mendalam utk dibuat rujukan sebab spatutnya perbincangan nie berada pada tahap tulisan ilmiah @ tesis.
No comments:
Post a Comment